Stránky

sobota 9. februára 2019

Moje cigánske obdobie/ Una pequeňa muestra de la música gitana/ My "gipsy music" time :-)


                     

     Poznáte ten pocit, keď vás na istý čas uchváti, doslova fascinuje nejaký konkrétny hudobný štýl a vy sa ho mesiac, dva, tri neviete nasýtiť? Kedykoľvek počujete v rádiu, na ulici nástroj typický pre daný žáner hudby, slová alebo jazyk tradične priradený k danému etniku (napr. ťahavý saxofón a chrapľavý černošský hlas, príde vám na myseľ Louis Armstrong a jazz/blues) , rozbúši sa vám srdce a svaly sa mimovoľne poddávajú melódii vo vašom vnútri? A akoby diabolskou náhodou, keď sa plavíte vodami Youtube, narazíte práve na tieto skladby?

    Nuž, ja mám tiež práve takéto obdobie. Tak ako majú tehotné ženy vo zvyku uprednostňovať nejaké konkrétne jedlo či chuť, ja som dostala chuť na ...cigánsku hudbu. Nie, nebola som na žiadnej dedinskej zábave či zabíjačke, "nenachytala" som sa talentovým videom či show v televízii. Možno mi len chýba slnko, oheň, teplo. Spontánnosť, voľnosť, sloboda, kvetované sukne povievajúce vo vánku a žiarivé jarné farby. Radosť zo života, porušovanie pravidiel. Možno sa to zo vo mne prebúdza spiaca ženskosť utlmená cibuľovými šupkami zimných kabátov, tielok a pulóvrov, lebo pod nimi už nemôže dýchať. Ktovie :-)

   Každopádne, prvotným impulzom pre mňa bolo video katalánskej cigánskej skupiny Barcelona Gipsy Balkan Orchestra, ktorí sa venujú aranžmá cigánskych piesní, počínajúc španielskym flamengom až po divoký a rovnako nespútaný Balkán, Albánsko, Rusko. Mňa zaujali najprv piesňou Lule lule, ktorá patrí už vyše 600 rokov do národného dedičstva Albánska:


     Potom nasledovali ďaľšie: 
      
              - o tom, že cigáni majú radi muziku /pôvod Rusko/- svadobná pieseň po litroch vodky
  
         

- potom to poňali zemepisne - Od Ebra do Dunava /Od Iberu po Dunaj, inak moja srdcovka :-))

      

  - a troška spomalíme, aby sme sa neudýchali :-)- Ederlezi

   

Djelem djelem

    

A teraz niečo pre milovníčky brušného tanca a cigánskej kultúry - balíček dva v jednom, unikátne spojenie, legenda rómskej kultúry a etnika- Kalyi Jag- La romnjasa...

      
     
Ďalší skvost, tento krát z Ruska- pôvodne stará skladba Charlesa Aznavoura, Dve kitari, ktorá napokon zľudovela a je stálicou ruských cigánskych piesní...A toto tanečné video, s nádhernou Miss World 2008 tuším, z Indie, je len čerešničkou na torte :-)

   

    A na záver, verná svojej španielskej duši, Andalúzii a kastaňetom, ako bodku prinášam jednu scénu z filmu "Vengo", aby ste videli, ako si cigáni vedia hudbu tvoriť, užívať a precítiť.....Mimochodom, kto rozumie po španielsky a chcel by snímok vidieť celý, našepkám, že je na Youtube. Prajem nádherný, vášnivý a horkokrvný február 2019!!!!💓💓👗


P.S. : Nedá mi to, aby som nepriložila aj veľmi vydarenú salsa verziu piesne od Becky G- Mayores, v originálnom prevedení skupiny Mandinga ...ako bonus ( a nie, páni, nie som na starších, ako sa v nej spieva!!) :-)
     
   

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára