Stránky

utorok 14. februára 2023

Tanec, muži a predsudky...(alebo akou mierkou sa pozeráte na fyzický handicap ľudí okolo vás?)

                                


    Dnes budem písať na trochu osobnejšiu a pre tento blog netradičnú tému, s ktorou sa síce vo svojom každodennom živote stretávam často, ale len málokedy mám chuť a dôvod sa k nej otvorene vyjadrovať.  Čosi, o čom som si myslela, že to už zvládam, ale očividne nie. A písať o tom je pre mňa o to bolestnejšie, pretože škoda, ktorú mi to dokáže spôsobiť, ma nikdy neprestane udivovať aj napriek tomu, že mám pocit, že rokmi som voči tomu už získala „imunitu“.  A ešte včera, keď som písala „prvú verziu“ tohto článku, som bola veľmi nahnevaná, ubolená, sklamaná a uplakaná a samu ma prekvapila hĺbka emócií a intenzita sĺz, ktoré sa zo mňa rinuli.

    Poďme si teda pohovoriť o predsudkoch voči telesne postihnutým, ktoré sa vyskytujú v našej „modernej“ spoločnosti a o tom, ako silne a zákerne vedia ovplyvniť život tých, ktorí na ne dennodenne narážajú.

   Pre tých, ktorí ma nepoznajú osobne, mám zdravotný problém s pravou nohou, „malé“ obmedzenie (v mojom vlastnom ponímaní), kvôli ktorému musím nosiť dlahu, ale nebráni mi chodiť do práce, cestovať, byť absolútne samostatná či mať svoje záľuby, hýbať sa a dostať sa tam, kam chcem a potrebujem. Je to niečo, čo vidno aj cez nohavice, no v každom prípade, od čias puberty, ktorá nepatrila medzi moje najšťastnejšie životné obdobia a v ktorom som sa ju snažila urputne skrývať, som sa pohla výrazne vpred a naučila sa mať samu seba natoľko rada a prijímať sa taká, aká som, že vo voľnom čase si oveľa radšej užívam nosenie šiat a sukní a cítim sa tak omnoho pohodlnejšie, krajšie a slobodnejšie.

    Ja sa tak cítim dobre- krásna, ženská, pôvabná, sama sebou. To však nie je prípad „normálnych“ ľudí na uliciach, ktorí si neodpustia smutný pohľad (zomieram snáď na lepru??) na moju nohu, ľútostivý úsmev (mám ľutovať ja ich alebo oni mňa?) alebo nejakú súcitnú poznámku, zväčša od starších ľudí, typu: „Chúďatko, nebolí vás nôžka?“ „Chúdatenko, aký hrozný život to musíte mať“, poprípade kategórie krívajúcich vtipálkov, ktorí sú schopní na vás na prechode žmurknúť a zavtipkovať: „No čo, vám zobrali pravú?“ „Neotvoril sa padák, slečna?“ alebo „Nestačili dobehnúť lyže?“ Takýchto neznášam najviac, lebo za takýmto druhom žartovných poznámok je zle skrývaná ľútosť a za tou ľútosťou úľava dotyčných, že niekto je na tom rovnako zle alebo horšie ako oni a oni si môžu vydýchnuť, že ešte stále majú nad niekým „navrch“. Čerešničkou na torte je príhoda, ktorú som zažila pred niekoľkými rokmi v meste, kde bývam, na prechode pre chodcov blízko môjho bytu. Išla som práve domov z práve, bolo sparné leto, v tričku a sukni po kolená a oproti mne kráčala mamička s detským vozíkom a v druhej ruke viedla svoju mladšiu, nanajvýš päťročnú dcérku. Dievčatko, prirodzene zvedavé, si obzeralo moju nohu a nahlas sa mamy spýtalo: „Mami, čo sa stalo tej tete s nohou?“ Keď som začula matkinu odpoveď, od šoku, hnevu a poníženia som zalapala po dychu: „Teta neposlúchala, a tak jej Pán Božko zlomil nohu, a keď nebudeš poslúchať, budeš mať takú nohu tiež.“ Nebola som ďaleko od toho, aby som jej jednu vrazila...:-)

 

   To, že na Slovensku vládne veľa predsudkov zaobalených do mnohých podôb, nie je nič nové. Môžeme sa čičíkať tým, že veď predsa už v takmer každej budove máme výťahy pre vozíčkarov, znížené úrovne chodníkov, špeciálne upravené záchody, bezbariérové vstupy do kín, reštaurácií a divadiel...ale v našich slovenských hlavách tie predsudky stále zostávajú a prejavujú sa práve všetkými tými hore uvedenými spôsobmi, ktoré síce pôsobia navonok ako bezvýznamné a nevinné, ale v skutočnosti sa vás vedia naozaj dotknúť. Trvalo mi veľmi dlho, kým som sa naučila obrniť sa voči týmto „nežným prejavom ľudskej empatie a súcitu“ a v drvivej väčšine prípadov sa mi už darí si ich nevšímať a ísť si po svojom. Raz za čas- keď mám občas zlý deň a mne sa do cesty pritrafí nejaká takáto babička s takouto dobre mienenou poznámkou, sa prosto neovládnem a vždy sa jej opýtam, či by JEJ páčilo, keby som ju nazvala CHUDEROU S TAKÝM HROZNE NESPRAVODLIVÝM OSUDOM. Väčšina ľudí pri mojej odpovedi stíchne- lebo ľútosť, koniec koncov, nie je nič iné, ako detinský spôsob, akým sa človek snaží dokázať sám sebe, že je na tom ešte stále lepšie než ten, čo stojí pred ním. A preto veľmi ťažko prijímajú fakt, že môžete mať normálne túžby, aktivity, prácu, milostný život- a všeobecne viesť normálny život ako všetci ostatní. Vrátane záľub.

    Možno vás to prekvapí- a možno ani nie- že rada tancujem, chodím na kurzy latino tancov a považujem sa za celkom dobrú tanečnicu. K tancu som mala blízko už odmalička, akonáhle som sa postavila na vlastné nohy, napodobňovala som baletky z jedného seriálu o baletke, ktorý som ako dieťa vídavala v telke; na detských oslavách som bola uprostred izby prvá „na parkete“ a hoci si v živote musím dávať pozor na to, kam šliapnem (predovšetkým cez zimu), pri tanci som nikdy strach nemala. A to mi zostalo doteraz. Mám strach prejsť čerstvo umytou chodbou, aby som sa nešmykla; no keď robím otočky pri tanci, nadovšetko si dôverujem a cítim sa úžasne. Tanec je pre mňa srdcovou záležitosťou, niečím, čo veľmi milujem a čo ma baví, niečo, čo mi dáva slobodu, radosť, istotu, energiu; v živote musím robiť veľa vecí tak, ako sa odo mňa očakáva, k spokojnosti iných; avšak keď tancujem, je mi všetko jedno. Vtedy sa vo mne vypne vnútorný kritik, myšlienky sa vyčistia a ja si rada bezostyšne, nehanebne užívam hudbu, od latina, cez oldies až po divokú temperamentné cigánske melódie, kedy sa môžem úplne „odtrhnúť z reťaze“. V tanci a hudbe neviem byť verná jednému žánru. Rovnako dobre sa zabávam na latino párty ako na dedinskej diskotéke. V tých chvíľach je mi jedno, kto sa pozerá, čo si o mne myslí alebo si o mne hovorí. Cítim sa krásne, žensky, voľne; v tanci je pre mňa najdôležitejšia radosť, nie dokonalosť, pozitívna energia než technika 😊 Tancovanie a hudba mi umožňujú byť čímkoľvek, čím chcem: pojašeným dieťaťom, zvodkyňou, neviniatkom, romantickou dušou, mrchou, hravým stvorením. Je to, akoby sa mi duša vrátila do tela 😊

    No predsudky pretrvávajú aj tu a občas vedia byť omnoho zákernejšie než tie na uliciach. V prvom rade, na ulici sa vám stretnú pohľady, vy sa človeku pozriete priamo do očí a on uhne, lebo nie je schopný čeliť vám. Na tanečnom parkete sa objavuje element, s ktorým sa vonku do styku nedostanete: okrem toho, že ste človek v ľudskom tele, ste aj žena a tanečnica, záleží vám na vašom vzhľade, chcete sa cítiť krásne, obdivované, žiadané, milované. Ako každá žena, aj mňa poteší nevinný flirt, koketné žmurknutie či milý kompliment. Rada sa cítim krásnou; napokon, nie nadarmo sa tanec nazýva aj „vertikálne vyjadrenie túžby“ a to, ako sa na vás muži (hovorme o párovom tanci, trebárs bachate či salse)  pozerajú a ako vás vnímajú, teda hlboko ovplyvňuje pocit ženskosti, vnímania vlastnej vnútornej krásy a hodnoty. A v tom spočíva veľký rozdiel v predsudkoch, ktoré pri tanci  alebo na spoločenských akciách tohto typu zažívam napríklad aj ja osobne (a nemyslím si, že iba ja). Predsudky na ulici sa snažia vám nahovoriť, že váš život musí byť automaticky horší kvôli vášmu zdravotnému obmedzeniu; v tanci útočia na vaše sebavedomie, váš pocit ženskosti, krásy a príťažlivosti, snažia sa vám nahovoriť, že nie ste dostatočne schopná, dobrá, príťažlivá a ženská. A kto iný sa toho vie zhostiť lepšie, než opačné pohlavie? (Teda v mojom prípade to mužské, preto aj ten nadpis; som si však istá, že muži s handicapom by o tom tiež vedeli čo povedať). A možností, akými vás muži vedia „zosekať“ a vyvolať vo vás dojem, že ste príliš ťarbavé, škaredé, nudné, či nezaujímavé, je omnoho viac a sú oveľa sofistikovanejšie, než si oni sami uvedomujú. Ak ste normálna žena na párty- akejkoľvek oslave- muž k vám príde a vyzve vás do tanca slovami: “Tancuješ?“ alebo „zatancujeme si?“ A je to. No vo chvíli, keď ste žena- bez ohľadu na to, ako veľmi ste pekná, štíhla, v priliehavých šatách- a spod lemu sukne vám vykúka dlaha, je to iný príbeh...

    Minulý víkend som bola na narodeninovej salsa párty nášho kurzu, kam som sa veľmi tešila, a tak som sa, ako každá iná z nás, nahodila, dala si mejkap, vychystala a predstavovala si, ako si budem užívať ľudí, atmosféru, hudbu. Bola som v pomerne dobrej nálade, no ledva som prešla posuvnými dverami, muž idúci oproti mne sa zastavil a prehodil: „A čo vy tu, slečna, s tou nohou? Zablúdili ste?“ A v tej chvíli nejaká moja časť zamrzla, doslova som cítila, ako vo mne rastie hnev...no ovládla som sa. Vravela som si, že sa nenechám rozhodiť, a prinútila sa vysypať zo seba čosi jemné vtipné. A že nie, prišla som si zatancovať. Potom bol na chvíľu pokoj, fajn workshop, asi dve odtancované piesne, rozšafné a veselé fotenie, rozhovory s kamoškami z kurzu. Keď som schádzala dole schodmi z poschodia, pri bare stál hlúčik asi štyroch chalanov a tí si pri mne s úsmevom neodpustili poznámku: „Tak krátko a už sa potkla? O koho?“ „O Boha, chlapci“. A v duchu som si myslela: Tupci!! (No dobre, použila som vulgárnejší výraz, ale tu budem slušná 😊) Nuž, nebolo mi do smiechu.. Podobné veci sa mi stávajú pomerne často; namiesto mužskej výzvy „zatancujeme si?“ počúvam „aj tancuješ?“ (vnútorný ironik vo mne má chuť povedať: nie, prišla som sem umývať okná), „vyskúšame?“ (a budem aj známkovaná alebo čo?), „a zvládneš to?“ (keby som si neverila, že to zvládnem, tak tu asi nie som, nie?). No najhoršie sú vždy pohľady- mužov, ktorí na začiatku piesne obliehajú parket, hľadajú partnerku, pozerajú sa na vás, no pritom vás nevidia; a ak aj vidia, tvária že nie alebo prosto uhnú pohľadom, hoci im naznačujete, že chuť by bola. Do tanca, samozrejme 😊 Alebo zúfalo obiehajú všetky stoly, šacujú si babu za babou, vidia, že som voľná...a úmyselne ma obehnú. Veľmi podobne to funguje aj s tzv. „pasívnymi“ komplimentami- aká ste silná, obdivuhodná, ako úžasne vám to ide, ako super to zvládate. no tancovať vás nevezmú...Prečo? Žeby snáď zo strachu? Hanby?...Ak si naozaj myslíš to, čo hovoríš, šup so mnou na parket a vezmi ma tancovať😊 a nechoď za niekým iným!

   Počas tých pár mesiacov, čo sa u nás rozbehli tieto „kvázi tančiarne“ raz mesačne, som sa už naučila, že sa to stáva. Boli párty, kde som tancovala trikrát za celú noc; a takisto také, kde som bola tri hodiny na parkete (tie, jasnačka, patria medzi moje najobľúbenejšie 😊) Keďže na party býva spravidla vždy viac žien ako mužov (pravidlo všeobecne platné pre našu celú planétu), je samozrejme normálne, že každá z nás si občas posedí a nepretancuje celú akciu...no v onú sobotu som sedela na zadku vyše dvoch hodín v kuse a to nie je nič extra, pokiaľ každá jedna bunka z vás túži byť na parkete, a vy máte pocit, že ste neviditeľná. Vtipné na tom je, že mnoho mužov- tanečníkov ma tam nevidelo po prvý raz, teda vedeli, že tancovať viem, no míňali ma. Nepotrebujem byť v centre neustálej pozornosti, byť levicou parketu, či femme fatale; ale keď už som na party, chcem aspoň polovicu svojho času stráviť tancom. Pre toho, kto rád tancuje, niet horšieho trestu, ako chcieť tancovať a môcť sa len prizerať. Vnímala som kamarátky krúžiace po parkete, závan vzduchu z večne sa otvárajúcich dverí, v blízkosti ktorých som sedela, a cítila som sa úplne nanič. V hlave sa mi rojili všetky druhy myšlienok: boja sa ma? Som taká škaredá? Pôsobím príliš vyzývavo alebo...A pripadala som si nudná a neviditeľná. Ako také nič.

   Viem, aké to je, stretávať sa s predsudkami- na parkete aj mimo neho- a myslela som si, že som už voči nim dostatočne silná, imúnna, vyzbrojená, že ma už nemôžu prekvapiť. Že rovnako ako sa dokážete obrniť voči otravnému šéfovi v práci po trištvrte roka, ani ja si tým nenechám pokaziť náladu čímsi, s čím sa denne stretávam. Ale tak ako každý z nás má občas ten „svoj“ deň blbec, kedy sa aj vy odrazu vytočíte a vybuchnete v práci a neovládnete sa, ja som ten svoj mala práve vtedy. Zvyčajne nedovolím hlúpym poznámkam a predsudkom, aby ma vyviedli z rovnováhy. Zvyčajne. Tento krát však udreli plnou silou.

   Dostali ma – a ja, hoci som si hovorila, že tá ľudská hlúposť a mužská krátkozrakosť sa ku mne nepriblížia, že im nedovolím, aby mi ublížili- som sa cítila malá, škaredá, nešikovná, hlúpa a neviditeľná, a premýšľala som nad tým, čo tam vlastne robím, a načo som tam vlastne šla. Hrať sa na stíhačku a ísť žiadať mužov o tanec mi pripadalo ponižujúce, no sedieť na sedačke a pozerať sa na tancujúcich bolo vyslovene neznesiteľné. Oscilovala som medzi chuťou  vybuchnúť od hnevu, vrhnúť sa niekomu zúfale do náruče a rozplakať sa a hodiť sa o parket, a tak som si napokon zvolila tú najrozumnejšiu variantu: rozhodla sa ísť domov. 😊Po ceste taxíkom som sa ešte ovládala a prisahala si, že najbližšie dva mesiace sa na tančiarni neukážem (čo hodlám aj splniť, kým znova nedosiahnem vnútornú silu a rovnováhu, dotiaľ si dávam bojkot ); no keď tesne pred vstupom do Hlohovca zaznela z rádia skladba „Everybody hurts“ od REM, vytryskli mi slzy a ja som ďakovala Bohu za to, že v aute je tma a mňa vezie milý taxikár, ktorý sa na nič nevypytuje.

   Lebo ono to naozaj bolelo. A bolí ešte aj teraz. Sklamanie. Hnev. Pocit bezmocnosti a malosti. A hoci viem, že chyba nie je vo mne, nijako to ničomu nepomáha. Viem, že za to nemôže DJ, tanečníčky v miestnosti, lektori, či známi z kurzu. No v takejto situácii, keď vládu prevezmú silné emócie, vás logické argumenty ani rozum nezachránia. Racionalizácia, vedomie, že nie všetci muži – lebo poznám aj výnimky, predovšetkým zo zahraničia, ale aj Slovákov- na mne vidia len nohu; že sú aj takí, ktorí vo mne vidia ženu, príťažlivú, pôvabnú, dobrú tanečníčku, funguje síce v hlave, ale nie v srdci. Rovnako ako fakt, že existujú ľudia, ktorí nevnímajú najprv handicap a potom MŇA, ale najprv MŇA a potom nohu ako moju súčasť. Bolelo ma, že ma ľudia nedokážu vidieť ako ženu, osobnosť, človeka, ale len ako niekoho s fyzickým obmedzením. Že zabúdajú, že nie som len „kripeľ“ (hoci ja vnímam slovo kripeľ skôr ako diagnózu mentálnej obmedzenosti než telesného handicapu, a z tohto hľadiska máme na Slovensku viac kripľov ako telesne postihnutých a nikdy som sa tak nevnímala 😊), ale aj normálny človek ako všetci ostatní. Rovnako riešim prácu, klientov (a.k.a. u mňa pacientov), nadávam na šéfku ako vy; rovnako ako každá žena túžim byť pekná, milovaná, vo vzťahu, žiadaná; zdieľam osamelosť so slobodnými, a rovnako mi chýba niekoho náruč, vášeň a objatie, premýšľam o sexe a hľadám účinné spôsoby, ako si sama nájsť naplnenie :-P; tiež musím občas rátať peniaze a premýšľať, ako vyžiť z platu; mám veľké aj malé cestovateľské sny, divoké fantázie a potreby nehy a spoločnosti- som ako vy, v tomto sa neodlišujeme. Takisto viem byť lenivá a vykašlať sa na večer na riad (keď sa mi nechce, vždy ma poslušne čaká až do rána, poklad môj verný😊), varenie, nedeľné žehlenie- tak prečo je také ťažké pre ľudí pochopiť, že mám tie isté pocity ako oni, podobné túžby či problémy a že, tak ako oni, mám aj svoje záľuby, ktoré robím nie pre to, lebo som „obetavá kvôli ostatným“ (ako mi raz povedala jedna pani fotografka na jednej akcii), ani že netancujem preto, lebo si tak môžem „dokázať sama sebe, že na to mám“ (na čo?); a že ak tancujem, je to proste len z číreho dôvodu, že ma to baví? Je fajn, že ma ľudia vnímajú ako silnú, obdivuhodnú, "inšpiratívnu"- no to, po čom skutočne túžim, je úprimný záujem, láska, blízkosť a prijatie- lebo obdiv ani to ďalšie vás nezahrejú. Prijatie áno. 

 

    Som viac než moja noha. Som vášeň, chuť zaľúbiť sa, ale aj strach zo zranenia a zlomeného srdca. Viem byť nežná, aj naštvaná. Som hnev a sila, energia a tvorivosť, ale aj krehkosť a zraniteľnosť. Moja babička by vám povedala, že som ako cigánka, lebo hoci som sa narodila na Slovensku, jedna časť mojej duše nikdy neprestane koketovať s myšlienkou, že v zahraničí niekde v teple na juhu Európy by mi bolo lepšie a preto nehľadám hypotéku ani si nekupujem byt (áno, priznávam, že významnú úlohu v tom zohráva partner do života- po dvojročnom pobyte na Pyrenejskom polostrove som zistila, že tunajší muži naozaj neriešia „detaily“ a vidia vás ako celok a preto sa mi vzťahy tam nadväzujú ľahšie. Hoci babku by zo mňa asi švihlo a ak sa nájde nejaký Slovák, ktorý ma v tomto smere dokáže prekvapiť, nebudem utekať  a ona by sa dosť potešila:-P). Pacienti by ma charakterizovali ako organizačne zdatnú, vždy milú fyzioterapetku, usmievavú a ochotnú pomôcť a vyjsť im v ústrety a ako šikovnú masérku so „zlatými ručičkami“; môj bývalý by ma dosť pravdepodobne nazval z jednej tretiny malou rebelkou, z druhej premýšľavou a ukecanou babou a z tretej poriadnou mrchou, ktorá- ak nevidí zmysel vo vzťahu- vyrieši veci tzv. krátkym a rýchlym rezom a keď sa raz rozhodne pre ignoranciu, dovedie ju do dokonalosti. 😊 Ups, toto som asi o sebe napísať nemala, čo? :-D

    V každom prípade, som si istá, že ako žene, ktorá má „handicap“- sorry, ja sa tak proste vidieť nedokážem, nevnímam sa ako niečo menej hodnotné- a určite nie som jediná s týmto pocitom- by sa naozaj páčilo, keby ľudia na Slovensku boli schopní vedieť prijať nás ako kohokoľvek iného, bežného človeka; aby dokázali nájsť tú správnu rovnováhu medzi ohľaduplnosťou, schopnosťou pomôcť nám (napr. v zime na šmykľavom chodníku nám podali ruku) a zároveň nás nezabúdali vidieť tými istými očami, akými sa pozerajú na akokoľvek iného. Neriešiť veci, ktoré by ste u zdravého človeka, muža či ženy, považovali za bežnú rutinu; nečudovali sa, keď robíme veci ktoré nás bavia, z číreho pôžitku a radosti ako ktokoľvek iný na ulici, váš sused, dcéra, či syn; nezabúdali na to, že skôr než slová obdivu a ocenenia sily túžime byť prijatí, milovaní, objímaní a braní bez okolkov a byť súčasťou spoločnosti. Oceniť na nás nielen našu silu, vytrvalosť, vnútorné odhodlanie, na ktoré sme síce pyšní, ale aj všetky tie normálne veci, ktoré oceňujete na zvyšku zdravej populácie. Povedať nám, že sme „šikovní“ a že „je super, ako sa nám darí napr. v práci“ namiesto vety „je zázrak, že to tak neuveriteľne zvládate“, alebo „ja by som to na tvojom mieste nedala“. Povedať žene, že je „krásna a má nádherné modré oči a čertovsky milý úsmev“ a naozaj sa jej pozerať do očí či výstrihu než pozrieť sa jej do oči, potom zaostriť na fyzickú vadu a vrhnúť na ňu ľútostivý úsmev či vyhýbavý pohľad vyjadrujúci „škoda tej ruky/nohy, tretieho ucha, keby si bola zdravá, aj by som bol dal povedať“. Všimnúť si na vozíčkarovi tie sexi vypracované ramená a paže a nie fakt, že sa mu nehýbu nohy 😊

 

    Väčšinou zvyknem svoje úvahy pretkať aj zopár obrázkami, aby som oddelila jednotlivé state a myšlienky; tento krát to však neurobím. Chcem, aby ste sa ponorili do slov a plne si uvedomili to, čo čítate; nebudem vás rozptyľovať zbytočnými machuľami. Záverom by som chcela povedať, že my, ľudia s handicapom, sme silní- sme silní preto, lebo nič iné nám vlastne neostáva, lebo naučiť sa bojovať, nevzdávať sa bol jediný spôsob akým možno prežiť a začleniť sa do života a prijať svoju „inakosť“; naše obmedzenia sú našou silou, darom i prekliatím. Nútia nás prekonávať samých seba a nezriedka žiť odvážnejšie, viac naplno a aktívne než tí zdraví. Avšak aj napriek našej sile, zdanlivej tvrdosti a odolnosti sme stále len krehkí, zraniteľní ľudia s citmi a pocitmi. A v našej sile spočíva i naša najväčšia slabosť- stále cítime, aj my riešime náš vzhľad, učíme sa prijímať samých seba, zažívame bolesť a sklamanie. A  tiež sa občas pýtame samých seba, prečo, bojíme sa, záleží nám na mienke iných, plačeme a nechápeme. Aj napriek „mentálnej imunite“, akémusi múru, ktorý nám pomáha preniesť sa cez uštipačné, dobre mienené či napospol „láskavo znejúce“ komentáre mierené na našu adresu, stále sme len tvory z mäsa a kostí a odsúdenie, ľútosť či pohľad nás dokáže zastihnúť nepripravených a ...A preto, vždy keď niekoho z nás vidíte, vždy sa najprv spýtajte samých seba, či by ste vy sami zniesli svoj vlastný pohľad, či „povzbudivú“ vetu, keby bola adresovaná vám samým...LEBO AK NIE, ZMEŇTE UHOL POHĽADU. Lebo každá zmena vnímania spoločnosti sa začína zmenou pohľadu jedného jej jedinca...

P.S.: Už len malé osobné info ako bodka 😊 Po dvoch dňoch intenzívnych pocitov, vyplakaných slzičiek a prebdenej noci, po tom, čo sa moje emócie upokojili a moja hlava dostatočne schladila, sa začínam „zotavovať zo šoku“ a jedno je isté- len preto, že som v sobotu narazila na zopár slušne vyjadrené tupcov (v duchu si doplňte výraz začínajúci na k.. a končiaci na ..ov 😊), rozhodne nemienim skoncovať s tancom, seknúť s kurzom salsy, prestať chodiť na párty (ok, možno budúci mesiac vynechám raz párty v danom podniku, aby som dotyčným, ak by som ich čírou náhodou stretla, nevypichla oči alebo aspoň nevytrhla jazyk; neviem, či budem cítiť byť dosť silná, aby som si to tam nepripomínala; ale žiadne obavy, hľadám tančiarne v blízkom okolí, aby som si to vykompenzovala 😊) a už určite neuvažujem o tom, žeby som sa nebodaj sa vzdala našej letnej dedinskej tanečnej zábavy. Lebo jedna vec je to, keď dovolíte ľudskej obmedzenosti a hlúposti, aby vás raz hlboko zranila; a druhá, ak jej dáte moc ovládať vás cez strach tým, čo si o vás ľudia pomyslia a donúti vás kvôli obavám a hanbe sa vzdáte toho, čo máte naozaj radi a na čom vás záleží. Je úplne jedno, či ste fyzicky úplne zdraví alebo trpíte menej či viac viditeľným „postihnutím“- pamätajte, že tento život je váš, že vaše sny, túžby, láska k sebe samému a nádeje sú vaše a nikto, skutočne nikto nemá právo, silu a moc vám ich vziať, pokiaľ mu to vy sami nedovolíte.. Krásny deň/ večer/ noc...alebo čokoľvek, čo práve máte!  

 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára