Stránky

sobota 5. marca 2016

Pablo Neruda: Páčiš sa mi, keď mlčíš (preklad básne)


        Jeden z najvýznamnejších čílskych básnikov Pablo Neruda, vlastným menom Neftalí Ricardo Reyes Basoalto Parral (1904-1973, Chile), sa počas svojho života venoval nielen umeniu poézie, ale aj politike, a svoje básne šikovne využíval na kritiku vtedajšieho režimu vo svojej vlasti (za čo bol neskôr aj politicky prenasledovaný a donútený k odchodu do Argentíny). Svoje umelecké meno si vybral  na počesť českého básnika Jana Nerudu, a preslávilo ho po celom svete.

     
     











    Páčiš sa mi, keď mlčíš (v originále Me gustas cuando callas) pochádza z jeho úplne prvej zbierky básní "Veinte poemas de amor y una canción de desesperada" (Dvadsať básní o láske a jedna pieseň zúfalstva) vydanej roku 1924.  Hovorí v nej o milovanej žene, ktorá ho uchvacuje práve svojím mlčaním, a že hoci je ponorená v tichu alebo dokonca ďaleko od neho (autora), predsa ju cíti nablízku.
 Jeho báseň

      Tak sa ponorme do mlčania spolu s ním...





          Páčiš sa mi, keď mlčíš
        


Páčiš sa mi, keď mlčíš, lebo je to, akoby si tu nebola,     a počuješ ma z diaľky, a môj hlas sa Ťa nedotýka.

Zdá sa, akoby si niekam uletela pohľadom
a bozk Ti zapečatil ústa.


Ako všetky veci sú plné mojej duše,
vynáraš sa z nich, naplnená mojou dušou.
Vysnený motýľ, podobáš sa jej,
tak veľmi podobná si slovu melanchólia.


Páčiš sa mi, keď mlčíš a si akoby vzdialená.
Vyzeráš, akoby si sa sťažovala, ako motýľ zavinutý v bavlnke.     
A počúvaš ma z diaľky, a môj hlas Ťa nedostihne:
dovoľ mi, aby som zmĺkol s Tvojím tichom.


Dovoľ mi, aby som k Tebe svojím tichom prehováral;
je jasné ako lampa, jednoduché sťa prsteň.
Si ako noc, mlčanlivá a posiata hviezdami.
Tvoje ticho je božské, tak vzdialené a prosté.


Páčiš sa mi, keď mlčíš, lebo je to, akoby si tu nebola.
Vzdialená a ubolená, sťaby si bola mŕtva.
Vtedy stačí slovko, úsmev jediný.
A ja som šťastný; šťastný, že to nie je obraz pravdivý.






Trochu mojej spontánnej tvorby na záver :-)

     Nech je vaše ráno ako báseň;
žiarivé, svieže, iskrivé a krásne.

     Nech rozvinie sa deň sťa puky ruží;
mužov nech milujú ženy a ženy zase muži.

     Nech vás aj drobná maličkosť vzpruží
a každý po láske, úsmeve, nehe, radosti túži.

     Veľa prijímať a veľa dávať;
kde je odchod, tam je i návrat-
nech vás sprevádza dobrá nálada, slnko a smiech,
                                                                                    lebo žiť naplno, tu a teraz,
                                                                                    to nie je žiadny hriech!
KRÁSNY DEŇ!!!!



 

 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára