Stránky

sobota 6. júla 2019

Gabriel Celaya: A solas soy alguien/ Keď som sám, som niekto /When I ´m alone, I´someone(amatérsky preklad básne/ original poem translation)



                                               

        Báseň od povojnového španielskeho autora Gabriela Celayu, nar. v roku 1911 v meste San Sebastián, zomrel v roku 1991 v Madride, kde sa presťahoval v roku 1956, aby sa mohol venovať výlučne básnickej tvorbe. V jeho poézii dominujú rôzne vplyvy a jeho motívmi  sú politické a sociálne problémy jeho vtedajšej doby a téma lásky a priateľstva.
       Z jeho diel ma zaujala jednoduchá, ale veľmi osobná báseň "A solas soy alguien", lebo téma opustenosti medzi ľuďmi - teda cítiť sa sám uprostred davu ľudí, aj napriek pripojeniu sa ku všetkým sociálnym sieťam a napriek množstvu možností ako sa spojiť s inými a vedieť o nich všetko (alebo možno práve vďaka týmto možnostiam) neustupuje, ale pretrváva a prehlbuje sa... Niekto neznámy raz povedal: "Som sám sebou, keď ma nik nevidí". Táto veta mi rezonuje v básni tiež...Prajem príjemné čítanie- nech je Váš deň akýkoľvek!

         (English trnaslation below!)

           

A solas soy alguien.
En la calle, nadie.

A solas medito,
siento que me crezco.
Le hablo a Dios. Responde
cóncavo el silencio.
Pero aguanta siempre,
firme frente al hueco,
este su seguro
servidor sin miedo.

A solas soy alguien,
valgo lo que valgo.
En la calle, nadie
vale lo que vale.

En la calle reinan
timbres, truenos, trenes
de anuncios y focos,
de absurdos papeles.
Pasan gabardinas
pasan hombres "ene".
Todos son hombres como uno,
pobres diablos: gente.

En la calle, nadie
vale lo que vale,
pero a solas, todos
resultamos alguien.

A solas existo,
a solas me siento,
a solas parezco
rico de secretos.
En la calle, todos
me hacen más pequeño
y al sumarme a ellos,
la suma da cero.

A solas soy alguien,
valgo lo que valgo.
En la calle, nadie
vale lo que vale.

A solas soy alguien,
entiendo a los otros.
Lo que existe fuera,
dentro de mi doblo.
En la calle, todos
nos sentimos solos,
nos sentimos nadie,
nos sentimos locos.

A solas soy alguien.
En la calle, nadie.

Keď som sám, som niekto.
Na ulici, nik.

Sám meditujem,
cítim, že rastiem.
Hovorím s Bohom. Odpovedá
mi preliačené ticho.
Ale vždy je tu,
pevný pred prázdnom,
to je jeho bezpečným
služobníkom bez strachu.

Keď som sám, som niekto,
poznám svoju cenu.
Na ulici nikto nemá
svoju cenu zhodnotenú.

Na ulici vládnu
zvončeky, hromy, vlaky
so správami a reflektory,
nezmyselné papiere.
Prechádzajú sa dámske plášte,
neznámi muži „X“.
Každý je ako jeden a ten istý,
úbohí diabli: ľudia.

Na ulici nikto nemá
svoju cenu zhodnotenú,
ale sami, sami sme každý
niekým.

Sám existujem,
sám cítim,
osamote som boháčom tajomstiev.
Na ulici ma všetci
robia menším,
a keď sa k nim pridám,
súčet rovná sa nula.

Keď som sám, som niekto,
poznám svoju cenu.
Na ulici nikto nemá
svoju cenu zhodnotenú.

Keď som sám, som niekým,
rozumiem ostatným.
Všetko, čo vonku existuje,
sa vo mne zdvojuje.
Na ulici, sa každý
cítime sami,
ako nikto,
ako blázni.

Keď som sám, som niekto.
Na ulici, nik.
     

When I am alone, I´m someone.
In the street, nobody.

Alone, I meditate,
I feel I am growing.
I´m talking to God. A silence
answers me concave.
But he always endures,
solid, firm  in front of hollows,
which are his safe
servants without fear.

When I´m alone, I´m someone,
I know my worth.
In the street, nobody knows
his worth and cost.

In the street, there is a reign
of doorbells, thunders, trains
made of advertisements and flashlights,
of the absurd papers.
There are raincoats passing by,
the men „X“ without a name.
Every man is the same, the one,
a poor devil: people.

In the street, nobody knows
his worth and cost,
but alone, we all
turn out to be someone.

Alone I do exist,
alone I do feel,
alone I seem to be
rich in secrets.
In the street, everybody
makes me smaller,
and when I sum up to them,
the result makes zero.

When I´m alone, I´m someone,
I know my worth.
In the street, nobody knows
his worth and cost.

When I´m alone, I´m someone,
I understand the others.
Everything that exists outside,
I double inside me.
In the street, we all
feel lonely,
feel nobody,
we  feel like crazy.

When I am alone, I´m someone.
In the street, nobody

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára