Stránky

nedeľa 20. februára 2022

Nerea Riesco: Začať od začiatku (preklad poviedky)

                                                  Začať od začiatku

 

    Raz som niekde čítala, že deti si pri narodení pamätajú na svoj minulý život, ale postupom času naň zabúdajú, vymieňajúc ho za skúsenosti, ktoré im ponúka ich nové vtelenie. Ako sa zdá, v okamihu samotného narodenia podávajú oficiálnu námietku, a plačú z plných pľúc, pýtajúc sa, kde sú ich milovaní a ich majetok, ale nik im nerozumie, lebo ešte nevedia používať svoje nové hlasivky. Predpokladám, že je asi ťažké prispôsobiť sa tak malému telíčku. Nechcú začínať odznova, nechcú mať inú rodinu a chýbajú im veci, ktoré nechali za sebou alebo záležitosti, ktoré zostali neukončené. To isté  sa im deje s potravou: na začiatku ich kŕmia len mliekom a keďže ich mozog ešte nemá veľkosť a schopnosť dostatočnej pamäte, postupne zabúdajú, aké jedlo mali radi a ako sa používajú príbory.  A tak ich znova učíme prežúvať, česať sa, obliekať...a keďže v tom období nevedia rozprávať, nepovedia nám, že to už vedeli; a keď už rozprávať vedia, prešlo toľko času, že si myslia, že sa to naučili v tomto živote a nie v tom predošlom. Samozrejme, že išlo len o domnienku ohľadom reinkarnácie, do ktorej som prihodila prinajlepšom čosi z vlastných plodných myšlienok po logických úvahách, ktoré ma po prečítaní onoho článku napadli. Isté však je, že dotyčný článok som napokon stratila a začala som o ňom premýšľať až omnoho neskôr, po všetkých tých udalostiach. Predtým som si ho ani len nevšimla...lebo v dobe, keď som ho čítala, som ešte nepoznala Lauru.

    Moje tehotenstvo s Laurou bolo úplne normálne; alebo aspoň podľa toho, čo mi vravel lekár každý mesiac počas tých deviatich, ktoré som ju nosila. Pôrod bol hrozný. Pichli mi vyvolávačku, lebo som bola tehotná už štyridsať týždňov, nohy som mala ako slon, do nemocnice ma prijali pred troma dňami a nezdalo sa, žeby dieťa malo v úmysle vyjsť von. Myslím, že Laura vtedy bojovala svoj osobný boj s vesmírnou radou duší so zámerom dostať  sa von z podoby tej malej rybičky, ktorá sa vznášala v bruchu nejakej pre ňu absolútne neznámej ženy. Formality k navráteniu sa do jej pôvodného tela sa však nestihli dokončiť vďaka lekársky vyvolanému pôrodu a tak Laura prišla znova na svet v úlohe mojej dcéry, neustále protestujúc, plačúc a protestujúc...Protestovala ráno, plakala na protest napoludnie a takisto aj v noci. A tak to šlo dva dni. Protestovala toľko, že nechcela ani jesť, akoby sa bála, že ak si zamestná ústočká kŕmením, všetky jej protesty budú umlčané.

                                 


    Predpokladám, že niečo sa pokazilo a Laura nezabudla na svoj minulý život, ani na ľudí, ktorých zanechala za sebou, ani na svoj osobný majetok. Buďto musela byť vo svojom minulom živote majiteľkou veľmi urputnej a tvrdohlavej povahy, alebo musel vedúci vesmírnej sekcie ukončenia spomienok na minulý život urobiť v jej prípade nejakú chybu. Pravdou ale je, že už ako bábätko sa Laura správala ako dospelá. Sotva kedy požadovala moje služby. Musela som ju budiť, aby sa najedla, lebo si nežiadala žiadne jedlo. Keď som ju kúpala, sotva si ma všimla. Nepáčilo sa jej, keď som ju brala na ruky a neustále sa vyhýbala môjmu pohľadu. Pre Lauru som bola nikým.

    Postupom času sme sa naučili vytvoriť si o niečo bližší vzťah. Akoby sa zmierila so svojím osudom a prijala, že musí ďalej žiť v tomto tele. Predmety v dome kládla na svoje presne vymedzené miesto podľa dokonale vymysleného plánu vo svojom mozgu. Jej hračky boli vždy na tom istom mieste, uložené tým istým spôsobom, a akýkoľvek druh zmeny zo strany niektorého člena rodiny pre ňu predstavoval malú katastrofu. Omnoho neskôr som dospela k záveru, že veci ukladala tým istým spôsobom, akým boli uložené aj v jej minulom živote.

                      


    Mali sme problémy s jej chodením do školy. Nikto nevedel prijať, že Laura je odlišná od zvyšku detí. Neuvedomovali si, že jej osobnosť si so sebou niesla skúsenosti z predošlých čias, ktoré, keď sa premiešali s tými súčasnými, ju robili rozdielnou od ostatných. A tak Laura začala chodiť do špeciálnej školy.

    Vďaka tej škole a jej výučbe som zistila, čomu sa vo svojom minulom živote venovala. Laura bola skladateľkou. Počas prvých dvoch hodín v nej učiteľka klavíra objavila na jej vek nadmieru výnimočný hudobný talent. Za šesť mesiacov dokázala zahrať klasikov a o rok neskôr začala hrať svoje vlastné skladby.

                    


    Vďaka znovuobjaveniu hudby sa Laura dokázala prispôsobiť tomuto novému životu oveľa lepšie. Teraz lepšie znáša moju blízkosť. Je to ako určitý druh vďačnosti za to, že som ju prijala takú, aká je. Tie okamihy, keď sa navzájom prepojíme, sú čarovné. Je tak ďaleko mimo môj dosah, že jednoduché priblíženie sa k nej mení môj deň na obzvlášť špeciálny. Vie, že poznám jej tajomstvo, a tak sa príležitostne, akoby náhodou, dotkne mojej ruky, spečatiac tým našu tichú dohodu. Občas na mňa hodí nežný pohľad alebo zopakuje posledné slovo, ktoré som povedala. Nenadväzuje so mnou žiadny rozhovor, ale to opakovanie jasne hovorí o tom, že hoci nechce mať vzťahy so svetom, v ktorom ju prinútili žiť, predsa je tu, po mojom boku.

    A to je všetko, čo o Laure viem. Všetci vravia, že má chorobu nazývanú „predčasný detský autizmus“, ale...čo oni o tom vedia?

            


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára