Stránky

streda 23. októbra 2019

Luis Alberto de Cuenca: El desayuno/ Raňajky/ Breakfast (amatérsky preklad básne)


                                 

         Láska vo vzťahu sa nie vždy umocňuje súčtom veľkolepých verejných gest, hlasných sľubov ani počtom obetí, ktoré sme jeden pre druhého schopní urobiť. Napokon, umenie nie je pre lásku zomierať, ale pre ňu, v nej a skrze ňu žiť. V skutočnosti je vzťah postavený práve na tých najbanálnejších, každodenných situáciach, kedy dokážeme najviac precítiť partnerovu oporu, pozornosť, obdiv, lásku, záujem. Akýkoľvek vzťah je založený na dobre strávenom spoločnom čase, a je jedno, či spolu okopávate záhradu, zabávate deti, zametáte kuchyňu... Je ľahké vystrúhať žene kompliment, keď sa "nahodí" do divadla. No vidieť jej krásu, keď sa vráti strhaná po celom dni práce, a povedať jej to, to je vyšší level :-) Môj otec mi raz povedal, že keď budem stará, budú to v skutočnosti práve tieto "hovadiny"- ako napríklad ochutnávanie burčiaka, to, ako ma nosil na ramenách a pozerali sme sa na malé žabky v barinách pri Váhu, trhanie čerešní priamo zo stromu, hranie žolíka po večeroch- na ktoré budem spomínať s najväčšou láskou a nostalgiou. A postupom veku zisťujem, že mal asi pravdu...:-)
         Básnik Luis Alberto de Cuenca na to očividne prišiel tiež,  a to ešte skôr, ako na to upozornili súčasní psychológovia a vedci- že spoločné stolovanie, či už ide o polhodinku ukradnutú ráno, alebo večerný rituál o šiestej poobede- utužuje rodinné vzťahy, pomáha k prirodzenej komunikácii medzi členmi rodiny, znižuje stres a zlepšuje domácu pohodu. O prehĺbení intimity ani nehovoriac :-) Tak ako si ja užívam svoje víkendové obedy s rodičmi (obedujeme polhodinu, ale tárame v kuchyni dve hodiny navyše :-)), on si bezpochyby užíval práve raňajky so svojou milovanou...:-) Jednoducho, nekomplikovane, iba byť s ňou a dať si horúce kakao a vianočku s maslom, napríklad...:-)

                   

Me gustas cuando dices tonterías,
cuando metes la pata, cuando mientes,
cuando te vas de compras con tu madre
y llego tarde al cine por tu culpa.
Me gustas más cuando es mi cumpleaños
y me cubres de besos y de tartas,
o cuando eres feliz y se te nota,
o cuando eres genial con una frase
que lo resume todo, o cuando ríes
(tu risa es una ducha en el infierno),
o cuando me perdonas un olvido.
Pero aún me gustas más, tanto que casi
no puedo resistir lo que me gustas,
cuando, llena de vida, te despiertas
y lo primero que haces es decirme:
«Tengo un hambre feroz esta mañana.
Voy a empezar contigo el desayuno».



Páčiš sa mi, keď hovoríš hlúposti,
keď urobíš faux pas, keď klameš,
keď ideš na nákupy so svojou matkou
a ja kvôli tebe prídem neskoro do kina.
O čosi viac sa mi páčiš, keď slávim narodeniny,
a ty ma pokryješ bozkami a tortou,
alebo keď si šťastná a je to na tebe vidno,
alebo keď jednou vetou geniálne
všetko vystihneš, alebo keď sa smeješ
(tvoj smiech je sprcha v pekle)
alebo keď mi prepáčiš, že som zabudol.
Ale najviac sa mi páčiš, až tak, že
to skoro neviem zniesť,
keď sa, plná života prebudíš,
a to prvé, čo mi povieš, je:
„Dnes ráno mám hlad ako vlk.
Chcem si dať s tebou raňajky!“

                          I like you when you are saying stupid things,
                          when you make a mistake, when you lie,
                          when you go shopping with your mother
                          and I come late to the cinema because of you.
                          I like you even more when it´s my birthday
                          and you cover me with kissess and cakes,
                          or when you are happy and it can be seen,
                          or when you are a genius and make a phrase
                          that sums up everything, or when you laugh
                          (your laugh is like a shower in a hell),
                          or when you forgive me for something I have forgotten.
                          But I like you the most, so much, that I can´t
                          almost bear how much I like you,
                          when you, full of life, wake up
                          and the first thing you say is:
                          "This morning, I am hungry as a wolf.
                          I want to have breakfast with you."

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára