Stránky

pondelok 2. septembra 2024

Na september ...:-)

 


         Milí moji priatelia,

 

          keďže mám toho veľa na srdci, čo povedať, a rozhodne to nebude nič zlé 😊, rozhodla som sa, že vždy raz za mesiac uverejním na blogu niečo ako „myšlienkový miš- maš“, čiže nápady, myšlienky, pocity, vnemy, postrehy alebo myšlienky, ktoré sa mi aktuálne preháňajú hlavou. Robím to z dvoch hlavných dôvodov- jednak preto, lebo mám väčšinou (a nie vždy pre moje dobro) hlavu ako plnú nádrž vecí, ktoré chcem vysloviť, ale v príspevkoch sa k nim nedostanem; a jednak preto, aby som zamedzila domnienkam či nesprávnym interpretáciám úvodných textov, ktoré hlavne k piesňam píšem a niektorí si ich veľmi ľahko a premenlivo berú zbytočne k srdiečku a vyvolávajú nepohodu a zbytočné nedorozumenia nielen u seba, ale aj pre mňa 😊 No zároveň očakávajte- ako to už sám názov napovedá- spleť navzájom nesúvisiacich súvislostí, náhľadov a mierny chaos pri čítaní, lebo presne o to mi ide...o trošku myšlienkovej divočiny 😊

 

         Ako prvé začnem tým, že- viete či neviete- ma odjakživa zaujímali tvorivé procesy stojace za nejakým výsledkom či dielom- a obzvlášť výnimočne to platí pre text, kreatívne záležitosti točiace sa okolo hudby, ale aj maľbu či film. Jedna vec je vidieť hotovú snímku, počuť celú pieseň alebo videíeť obraz na stene- no ja som bola vždy fascinovaná tým, ako a kde to celé u niekoho v hlave vzniklo. Minulý rok napr. náš lektor tanca uverejnil na FB krátke video o tom, ako tvorí bachatové a kizombové remixy z cover verzií popových piesní...a to video som si naozaj vychutnala a premýšľala som nad tým, koľko mu to asi zaberie času a že musí byť zaujímavé sedieť tam a prizerať a počúvať, ako sa z „obyčajného“ rádiového hitu stáva bachata vhodná na parket. To isté mám aj pri filmových soundtrackoch, najmä pri tých inštrumentálnych- chcela by som byť v mysli takého Ludovico Einaudiho (taliansky klavírista), Hansa Zimmera či Ennio Morriconeho, keď za ním príde režisér, hodí mu na stôl dévedéčko s natočeným filmom bez hudby a povie mu: „Hej, Eňo, zlož prosím hudbu k tejto dráme, možno za to obaja zožneme Oscara“ a jemu sa pred vnútorným zrakom rozloží orchester, v duchu počuje husle, violu, violončelo a do toho cimbal...A film je odrazu bohato podfarbený hudbou, ktorá vás nesmelo nabáda k tomu, aby ste boli dojatí, naštvaní, proste cítili presne tú emóciu, ktorá vás núti zamilovať sa a vcítiť sa do hlavnej postavy.

       Pre mňa je tvorba blogu niečím podobným- kreatívnou hrou so slovami. Kedysi, keď som sa po strednej škole hlásila na vysokú a mojím prvotným a kľúčovým výberom bol odbor španielčina- angličtina, prekladateľ-tlmočník, kam ma nakoniec nevzali (no vášeň je vášeň a ja som s tým nikdy nesekla), som si zapamätala vetu na tabuli v aule: „Prekladateľ nie je niekto, kto prekladá slová, ale ten, kto je povinný dať im zmysel tak, aby ich podstatu pochopili ostatní.“ A keďže som tu už napísala, že sa mi páči byť drzo zvedavá a rada sa pozerám do pozadia nielen vecí, ale aj ľudí- lebo, verte mi, život ma naučil, že tie najdôležitejšie veci sú okom neviditeľné a tie najzaujímavejšie procesy sa dejú práve pod povrchom- tak mysle, ako aj duše- tak vám dnes popíšem, ako taký preklad či tvorenie príspevku vyzerá u mňa. (Zaujímalo by ma, akí sú ľudia, keď sú sami so sebou, "pod povrchom"- lebo vraj každý z nás je tak trochu blázon- a či by ich ostatní obdivovali alebo zbožňovali rovnako, ako keď sú na očiach verejnosti. Čo myslíte vy?)

     Ad 1) to, čo vidíte na blogu, je de facto len špička ľadovca, úzky výber toho, čo by na ňom mohlo byť. Nové piesne, najmä tie z Latinskej Ameriky a Španielska, idú von väčšinou vo štvrtok večer a trvá to do cca. do soboty rána, čiže piatok večer chodím na YT na „lov“. Väčšina piesní- bez ohľadu na to, či ide o slovenské, španielske alebo anglické- má v popise text, a vtedy je moja práca „ľahšia“, lebo ho stačí prekontrolovať ušami, skopírovať a preložiť do dvoch jazykov; v tom prípade, najmä ak ide o neškodné „ľúbostné piesne“, mi celý proces trvá tak okolo 40 minút; ak ide o skladbu, kde ten text nie je- ako napr. nedávno Kali a Padá hviezda- idem cez transkripciu, čiže manuálne zastavovať pieseň, prepísať slovo po slove, skontrolovať. Ak ide o španielsku skladbu- v tomto ohľade jednoznačne bodujú salsy (čím lepšia salsa, tým vyššia je pravdepodobnosť toho, že napínam ušká a počúvam ju ak nie desať krát, tak minimálne dvadsať 😊), tak tam je to horšie a môže to trvať aj hodinu. To isté platí pre rap či piesne s jeho časťami- ktoré si na jednej strane veľmi užívam, lebo raperi sa vedia vyhrať s textom a mňa to neskutočne baví, priblížiť sa čo najviac tomu, čo chcú povedať- no vie to byť aj riadna fuška a makačka, keď natrafíte na nejaký kolumbijský slang a musíte po ňom pátrať na Googli ako N.C.I.S. po vrahovi :-P Poviedky a básne sú kapitolou sami osebe, samozrejme, ide to ako po masle, ak sú moje vlastné 😊

      Ad 2) na jeden mesiac pripadá cca. 40- 50 piesní, ktoré si značím do špeciálneho „debilníčka“- malého zošita určeného priamo na tento účel, a snažím sa ich vyberať tak, aby som pokryla skladby rôznorodé v žánroch, jazyku a textom. Kvôli času- pretože samozrejme nežijem len blogom- sa snažím vybrať na týždeň asi 4-6 z nich, niekedy sa podarí menej, inokedy viac; niektoré sú plánované, iné ma zaujmú pri počúvaní natoľko, že musím ako na veľkú- dať ich hneď-hneď 😊 Pri niektorých sa nechám uniesť emóciami, lebo so mnou v tej chvíli korešpondujú a aj to vždy napíšem; iné sa mi páčia len textom, no nie nutne zdieľam ich posolstvo či zámery.

     Ad 3) čas zohráva rolu. Ako pri každom človeku, aj môj týždeň má len sedem dní a jeden deň má dvadsať štyri hodín; a popri práci a lá osem hodín je tam aj varenie, cvičenie, rodina, knihy/ seriál a tanec, a niekde tam patrí snáď aj spánok 😊 Čiže sú obdobia, kedy stíham a kedy nie.

          Napríklad tento septembrový mesiac- to vám môžem povedať už vopred- bude náročný; je v ňom veľa tanca, a je väčšinou večer a v noci, takže sa ľahko môže stať, že dám len štyri príspevky za sedem dní. V septembri sa koná ešte veľa podujatí pod holým nebom, a tie ja môžem; keď sa tak na to priebežne pozerám, tak temer každý víkend- okrem dvoch „hluchých sobôt“, o ktorých viem, že proste NIKDE nič nie je- 7. a 14. septembra, a rysuje sa len nejaká SBK párty v piatok v BA u Noriky, je to úplne plné. Končí sa obdobie pri Fontáne, v Senci, u nás v Hlohovci je párty, potom nácvik na Flashmob, samotný Rueda Flashmob. Tento mesiac je tanečne vražedný 😊Už teraz sa mi krúti hlava a to ma ešte nikto nezatočil :-P  A tak ako jedna moja časť sa z toho teší a užíva si to, a rada trávi čas s ľuďmi z tanečnej komunity, moja druhá- ktorá rada sedí v kaviarni pri čaji a horúcej čokoládke, alebo pri compe- sa úprimne teší na október, dvakrát tanečné hodiny cez týždeň a dobrú víkendovú tancovačku max dva-trikrát do mesiaca :-P

        Takže okrem toho, že môj čas na blogu ovplyvňuje výrazne tanec, do budúcna viem aj to, že rovnakou mierou by ho ovplyvnil aj vzťah, partner či rodina. Tancovať a prekladať naraz prosto nejde 😊 Napokon, týždeň je týždeň, deň je deň a všetko na svete- hlavne ak to/ ho milujete a chcete, aby vám to rástlo a darilo sa vám v ňom- si vždy vyžaduje čas, dobre a kvalitne strávený, zmenu priorít. Nebola by som schopná vzdať sa úplne tohto blogu ani jazykov (vlastne, vážne pomýšľam na to, že si budúci rok urobím štátnice zo španielčiny, lebo mi to dáva nárok na založenie si prekladateľskej živnosti a čo môže byť krajšie ako živiť sa vlastným snom?), ale viem si predstaviť, že by som ho trošku obmedzila alebo- ak by môjmu partnerovi neprekážal- by som sa mu venovala v jeho spoločnosti 😊 Dvaja ľudia v jednej miestnosti, on pri svojom, ja pri svojom, ale spolu. Nie je to pre mňa až tak nereálna predstava a možno by mi aj prispel nejakým nápadom. :-P

 

       Apropo, na záver, keď  už sme pri téme vzťahov a frajerov a keď ma už niekto požiadal, aby som prehovorila teraz :-P Hej, srdce si nevyberá, vie byť dosť strelené, a občas vás poriadne silne a nelogicky tiahne k niekomu, o kom vám rozum hovorí, že je od vás mladší, že je vaším absolútnym protikladom, že jeho životný štýl, nepredvídateľný a neplánovaný, je presným opakom rutiny, na ktorú ste zvyknutí každý deň. No nemienim bojovať (ale ani sa mu podkladať). Za seba poviem len jedno: neutekám, nešla by som s každým, ale som otvorená vzťahu, otvorená byť s niekým- aj s vedomím toho, že neviem, či to vyjde alebo nie, či to bude niečo krátkodobé a nabité chémiou alebo sa z toho vykľuje niečo stále a záväzné. (Samozrejme, keby som mala to šťastie, že nájdem tri v jednom- čiže milenca, priateľa, s ktorým si máte čo povedať a lásku v jednom, bola by to dokonalosť.  :-o)  Mám niekoho denne na mysli a páči sa mi. Záujem je, len občas netuším, či aj obojstranný. A som ochotná risknúť to, ak budem vidieť, že v tom nie som sama. Nemienim tlačiť na pílu, žiadať rázne „áno“ či „nie“, radšej tomu nechávam voľný priebeh a nech čas ukáže. Mám len jedinú podmienku- okrem zodpovednosti a bezpečnosti „pri práci“- a to, bez ohľadu na trvanie a definíciu vzťahu, nejde o dokonalosť- NECH TO JEDNODUCHO STOJÍ ZA TO. 👀😎😋😘 (Lebo keď už, tak už!!). Nech je to naplno a poriadne, nech je tam veľa smiechu, pohody, vášne, nehy; nech si môžem vychutnať tú brutálnu pohodu a nenútenosť po sexe, keď sa opierate jeden o druhého. Nech cítim, že si niečo odovzdávame. Nech mi to dáva zmysel byť s ním, smiať sa s ním, vytvoriť si s ním spomienky, byť v jeho náručí. To, kam to povedie, by nakoniec ukázal čas a rozhodli o tom my sami ...

 

       Keď je reč o čase, v tomto teple sa nedá variť skôr ako o deviatej a ja chcem zajtra v práci jesť, tak sa s vami lúčim, vrhám sa na panvicu a kuracie mäso a prajem pekný, príjemný večer a dobrú noc! 😊

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára