Stránky

piatok 3. marca 2023

Lucía Valencia Arguilea: Keď byť silnou je tvojou jedinou možnosťou (preklad poviedky)

                                                           


    Poviedka na veľmi osobnú a v spoločnosti ešte stále umlčanú tému anorexie a bulímie, ktorá- hoci proti nej bojuje- ju zároveň hojne podporuje neustálymi požiadavkami a nátlakom na fyzickú dokonalosť a vytváraním nerealistického ideálu hmotnosti, podľa ktorého len krása a štíhlosť môžu priniesť človeku spokojnosť, úspech a šťastie vo vzťahoch...Pevne dúfam, že v týchto riadkoch sa nikto nenájde a ak áno, nech mu/ jej poslúži na spamätanie sa a inšpiruje k okamžitej liečbe ...

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


            KEĎ BYŤ SILNOU JE TVOJOU JEDINOU MOŽNOSŤOU

(Poviedka od Lucíe Valencie Arguilei)

 

    Nebudem klamať, každé písmeno, ktoré naťukám do počítača, ma desí, naháňa mi obrovský strach. Preto sa pokúsim vytiahnuť zo seba svoju najodvážnejšiu stránku a dúfam, že to v budúcnosti neoľutujem. Alebo to možno začnem ľutovať už o pár sekúnd. Rozhodla som sa otvoriť sa bez klamstiev, bez tajností, a to v téme tak tabuizovanej pre dnešnú spoločnosť bez toho, aby som skryla čokoľvek zo sveta, ktorý toľkých mladých ľudí desí...Napíšem niečo o tom, na čo som sa nikdy necítila byť pripravená, možno sa ani nikdy nebudem. Nikdy som si nemyslela, že o tom budem schopná hovoriť otvorene, a o to menej sa o to podeliť písomne. Ale tu som, s mojou kávičkou osladenou umelým sladidlom a mojím laptopom položeným na kolenách, pripravená pokoriť vlastné hranice. Dať meno a priezviská  posledným dvom rokom môjho života. Lebo aj keď mi ticho na nejaký čas poslúžilo na to, aby som sa udržala v tej tzv. „zóne komfortu“, myslím si, že prišla chvíľa prinútiť sa otvoriť oči, sňať si okuliare fantázie, pevne sa pozrieť na realitu a povedať: už dosť. Už viac nebudem klamať samu seba, už viac sa nebudem ukrývať za úsmev, a samozrejme, ani sa za čokoľvek hanbiť. Pretože v tejto bitke už nemám čo stratiť. Práve naopak...to, čo v tejto bitke môžem získať, je život.

    Volám sa Lucía. Mám dvadsať jeden rokov. Také normálne dievča so snami, plánmi a cieľmi pred sebou. Dosť spoločenská, spontánna a extrovertná. Pred piatimi rokmi som vážila len tridsať deväť kilogramov. Som anorektička reštrikčného typu. Týmto typom anorexie trpí každá tretia európska žena z piatich. Ochorenie, ktoré sa za menej ako desať rokov zdvojnásobilo. Lekárska správa mojej psychologičky z augusta jasne vylučuje akékoľvek pochybnosti: „Slečna Lucía Valencía Arguilea trpí bulímiou typu zvracania a nervovou anorexiou spojenou s obsesívno- kompulzívnou poruchou.“ A ďalej: „inteligentné dievča s túžbou po dokonalosti, s ktorou si okolnosti nepekne zahrali“, opísala ma.                                             

    Čo vidím ja? Dievča, ktoré je šikovné a bystré, ale žiadna sláva. Samozrejme, škaredá. A už vôbec nie niečím výnimočná. Dievčina, ktorá nemá v živote žiadnu motiváciu ani méty. Dievča, pre ktoré je nadväzovanie priateľstiev ťažké a vzťahy s chlapcami temer nemožné. A za to všetko si bezpochyby môže vlastnou vinou. „Áno, som na nanič. Vyzlečiem si šaty a pozriem sa na seba do zrkadla. Pozri sa. Áno, fakt za nič nestojím,“ táto veta ma prenasleduje už vyše roka vždy, keď si idem dať sprchu.

    Už od útleho detstva som mala rada jedlo. Vraveli mi, že som bola poriadna jedáčka. Odjakživa pažravá. Vyžívala som sa v akomkoľvek jedle. Nikdy mi neobjednávali detské menu, ale nechali ma, nech si vyberiem nejaké jedlo z menu pre dospelých. Moja mama na to doteraz spomína so smiechom: „To dievča nechcelo len jednu malú hrianku, kdeže, vždy si pýtala dva- tri krajce normálneho chleba.“ A môj otec sa k tomu rovnako rozcítene pridáva: „Odmalička skúšala všetko, chutilo jej to či nie. Dokonca si dala aj nakladané rybie ikry.“ Bola som pevnejšej postavy, rozložitá, trochu bacuľatá, nikdy nie s nadváhou či vyslovene obézna, ale vždy s pár kilami „naviac“. Od mladosti so mnou mama chodila k výživovým poradcom, aby som sa naučila zdravo stravovať. Aby som sa cítila sebaistejšia. Aby som sa konečne naučila prijať samu seba. Vždy som si myslela, že počas dospievania som sa pokúšala vyplniť ten nedostatok sebaistoty jedlom. Nezriedka som sa ráno potichu vykradla do kuchyne, aby som si potajomky ukradla nejaké sladkosti, pečivo či čokoládu bez vedomia mojich rodičov. Keď som zostala sama doma, moja radosť nemala konca-kraja: mala som pre seba celú kuchyňu bez toho, aby ktokoľvek posudzoval to, čo jem. Bola som vo svojom súkromnom siedmom nebi.

                                         


    Tí, ktorí ma poznajú, už viac než dobre vedia, že pred nejakou dobou som sa zamotala do kolotoča denného utrpenia anorexie a bulímie. Veľmi ťažké obdobie, v ktorom som sa stratila ja sama, v ktorom som prestala jesť poháňaná špirálou strachu, samoty a vlastnej skazy. Obdobie, v ktorom som sa ešte nenaučila mať rada samu seba. Chvíľa, keď som sa nechala uniesť žiadostivosťou, pocitom kontroly a túžbou po dokonalosti. Keď som nikdy nebola dosť dobrá a nikdy som si nič nezaslúžila.

    Všetko vybuchlo vtedy, keď som vstúpila do „fitnes“ sveta môjho priateľa. José bol osobný tréner a zdieľať s ním jeho zvyky a pracovnú rutinu nás robilo šťastnými. Alebo aspoň jeho. Dodnes mám o tom pochybnosti. Myslím si, že časom sme si začali mýliť zdravý životný štýl s určitými povrchnými a neprimeranými požiadavkami na nás samých. On mal svoj ideály a telesné parametre, ktoré som ja nedokázala- a myslím si, že ani nedokážem- splniť. Teraz už viem, že ich ani dosiahnuť netúžim. A práve vtedy som si začala myslieť, že ak sa zlepším po fyzickej stránke, vyrieši to všetku moju neistotu a ja konečne nájdem to prijatie, ktoré som vždy hľadala. Keď som si uvedomila, že jedlo je to jediné, čo môžem mať stopercentne pod kontrolou. Začala som diétami a normálnymi tréningami pod Josého vedením, ale časom som obmedzovala jedlo čoraz viac a viac...až kým som nerátala každú kalóriu, ktorú som skonzumovala. Keby som si vážila sami seba a pochopila, že každý nás má mať rád pre to, akí sme, tak- podľa môjho názoru- by sa celej situácii dalo predísť omnoho skôr.

                                  


    Priam posadnuto som začala kontrolovať všetko to, čo som prijímala v strave. To najvtipnejšie na tom bolo, že pred svojím okolím som chcela vyzerať tak, akoby som sa zdravo stravovala a potom prichádzali na rad slávne „napchávanie sa jedlom“. Každú noc a každý deň ma prenasledoval pocit viny. Kúpeľňa sa stala miestom, kde som trávila najviac hodín. Nepamätám si, v ktorý deň presne som prvý krát zvracala, ale rozhodne na to, ako som sa cítila. Už niekoľko týždňov som pokúšala vyvolať vracanie. Vyľakala som sa, pretože dovtedy som vracala vždy len vtedy, keď som bývala chorá, ale pocit prázdnoty a kontroly nad sebou sa mi páčil, úplne ma ovládol. Vyvolanie dávenia ma stálo veľa námahy a dávenie samotné mi trvalo ešte dlhšie, ale moje telo si postupne zvykalo. Vždy som si našla nejakú výhovorku- „Hodím si sprchu“, „Bože, aká som zarastená, musím sa oholiť“, či „Idem si osušiť vlasy“. Čokoľvek mi padlo vhod na to, aby som zavretá medzi tými štyrmi stenami strávila viac ako šesť hodín denne. Začalo som to robiť po „prepadoch pažravosti“ a stala sa z toho rutina opakujúca sa po každom jedle. Už som ovládala dokonca aj počet glgov vody, ktorej som sa musela napiť, aby celý proces prebehol hladšie. Keď sa objavila krv, v mojej mysli konečne zablikala varovná kontrolka. Vtedy som si prisahala, že sa už do toho pekla nevrátim.

    Rozhodla som sa zmeniť stratégiu a začala som si pozorne zapisovať, čo jem každý deň, a čo sa oplatí na druhý deň vynechať. Vždy to bolo o čosi menej. A tak som za krátky čas schudla dvadsať kilogramov za menej než tri mesiace. Ale nestratila som len váhu...prišla som aj o úsmev, jas v očiach, svoju usmievavú povahu, svoju istotu a o chuť žiť. „Nie som hladná, už som večerala vonku, prejedla som sa obeda...“ sa menili na mojich najlepších priateľov. Dokonca som päť dní v kuse nejedla takmer nič...okrem niekoľkých plátkov ananásu. Cítila som sa previnilo, keď som jedla, keď som sa pozrela do zrkadla, previnilo za všetko. Viac než svojou váhou som začala byť posadnutá dokonalosťou, ktorú som chcela dosiahnuť. A naivne som si myslela, že mám anorexiu pod kontrolou, zatiaľ čo ona mala pod kontrolou mňa...

    Už som nemohla ani spať. Hlava mi išla vybuchnúť. Kalórie, tuky, cukry, oleje, šport...sa postarali o to, aby bola moja myseľ naplno zaneprázdnená každú sekundu každého dňa. Jedlo bolo mojou posadnutosťou aj tým, čo ma najviac unavovalo. Vždy som mala príliš bohaté večere, stále sa mi chcelo plakať, neustále som bola frustrovaná. Doteraz ma prekvapuje, ako som mohla urobiť júnové skúšky. Stále nechápem, ako som v sebe dokázala udržať toľko informácií s tými málo silami, čo som mala. Ako som si dokázala zachovať v pamäti toľko údajov a zároveň bojovať proti tomu samovražednému hlasu menom anorexia. Predpokladám, že to má čosi spoločné s tým, aká náročná som na seba ako osobnosť bývala...

                                 


   V tej dobe som mala sklon, a mám ho občas aj teraz, snažiť sa odpovedať si na všetky otázky, nevedomky si nájsť vysvetlenie, ktoré by ospravedlnilo a podporilo môj vlastný sebaklam. Vedela som, že mi nie je dobre. Vedela som,  že deň za dňom som smutnejšia, úzkostlivejšia alebo deprimovaná, že nič ma už nenapĺňa tak ako predtým. Že som už nebola šťastná. Ale nikdy som to nevidela stáť priamo predo mnou, nikdy to ku mne neprišlo jasným ani priamym spôsobom. Sama som vyživovala svoju vlastnú lož a verila som jej. Vždy som si našla výhovorku, ktorá by mi poslúžila k tomu, aby som sa zas a znova utvrdila vo svojej vlastnej realite. A navyše, kvôli rozličným faktorom a životným okolnostiam som sa videla byť ponorená do prostredia, ktoré ma robilo ešte slabšou a zraniteľnou, až kým ma choroba potichu nelapila do svojich osídiel. Zmocnila sa tej Lucíe, ktorá zvykla byť rovnako usmievavá ako aj šibalská, sebaistá aj vtipná, rojčivá aj bojovníčka. Viete, aké je to nebyť schopný mať rád sám seba, prijímať sa a cítiť sa osamelá a stratená?

    Týmto textom nemienim ani nechcem ukazovať samu seba ako obeť, lebo ňou nie som. Nie som obeťou života. Som zodpovedná za svoj vlastný život. Tu som len ja. Ja, som ktorá nevedela zvládnuť svoje emócie, nedokázala určiť svoje strachy a obavy, nevedela, ako zvládnuť realitu a odmietala som pri tom požiadať o pomoc. Ale nie som obeť ani vinník. Som to len ja a okolnosti môjho života.

    Po mesiacoch ticha som sa rozhodla urobiť prvý krok a ukázať môjmu najbližšiemu okoliu skutočnú realitu toho, čo prežívam. Mala som to šťastie, že som mohla počítať s bezpodmienečnou podporou tých, ktorí včas rozoznali varovný hlas a tak som začala chodiť na psychoterapiu. Ale už od počiatku som videla, že mi je to nanič. Slúžilo mi to len na to, aby som sa naučila preplávať situáciou so kolesom uviazaným okolo krku. Avšak nutkanie mať jedlo pod kontrolou ma vťahovalo do čoraz väčších hlbín. A tých pár rád za týždeň ma nedokázalo vytiahnuť nad hladinu ani vyliečiť moje rany. Mojím problémom nebola porucha stravovania, ale čosi omnoho hlbšie. Aké prázdno som sa tou nutkavou kontrolou pokúšala zaplniť? Alebo lepšie povedané, ktorá časť môjho života sa pokúšala byť umlčaná tým, že som trestala samu seba? „Zomieraš a neuvedomuješ si to, ide ti o život a je ti to jedno. Kedykoľvek u teba môže prísť k zástave srdca,“ boli najtvrdšie slová, aké som si od lekára vypočula. Je to tá najhoršia fáza tohto ochorenia, upneš sa na ňu, je to ako závislosť. Vždy chceme viac a viac. Za nič na svete nevyjdeme z našej zóny komfortu: nutkania mať kontrolu nad všetkým, čo zjeme. Myslíme si, že vďaka štíhlosti môžeme mať všetko pod kontrolou, že čím menej vážime, tým viac nás budú mať radi a že nás to dokonca privedie k šťastiu. Čím viac sa znižuje váha, tým viac stúpa imaginárne sebavedomie. Tento spôsob chudnutia je najpohodlnejší. Ale sa aj najťažšie prekonáva.

   Jedlo sa stáva akousi metaforou, symbolom, na ktorý sa upíname, aby sme nemuseli cítiť. Obmedzovať potraviny je to isté ako obmedziť v živote všetko to, čo by v nás mohlo vyvolať nejaký pocit. Znamená to vzdať sa mnohých vecí, žiť len napol...Nikdy nezabudnem na tú scénu s mojou mamou v Carrefoure. Ona sa len snažila kúpiť balenie celozrnnej ryže, aby som ja doma odvážila množstvo, aké chcem a najedla sa niečoho, čo mi dodá energiu. Neviete si predstaviť, aké obrovské mi to balenie ryže pripadalo a aká zraniteľná a maličká som sa pred ním cítila; akoby to, kvôli čomu som prepukla v tej nákupnej uličke v plač, bola akási príšera a nie obyčajná ryža.

    Začala som mať ťažkosti s trávením. Srdcovo- cievne problémy, nedostatočnosť, závrate, odpadávala som a mala som spomalený tep. Viac než šesť mesiacov bez menštruácie. Tlak až pri kdesi pri zemi. Ženské hormóny na nule. Hladina testosterónu až kdesi v oblakoch. Cítila som, že mám slabé kosti. Večne zlá nálada, nekonečné padanie vlasov, slabé nechty, zvýšený rast chlpov... Namiesto toho, aby som problému čelila, som sa napokon rozhodla vžiť sa do svojej role chorého. Ani ja sama som nebola schopná vidieť to a o to menej si to priznať. Akýkoľvek pokus hovoriť so mnou o ochorení sa končil hádkami a výstupmi. Stala sa zo mňa šikovná klamárka, schopná klamať veľa a veľmi dobre. Cítila som sa prázdna a osamelá, čo moju chorobu ešte viac prehlbovalo. Prestala som sa stýkať s ľuďmi, uzavrela sa do seba, do svojho sveta kalórií, cvičenia, diét, váženia sa... Lebo táto porucha ti vezme všetko. Prídeme o priateľov, rodinu, partnera...ale predovšetkým o radosť zo života a chuť niečo robiť, vnímame sa, akoby sme nemali žiadnu budúcnosť. Lebo poruchy potravy ti, v konečnom dôsledku ničia identitu a bránia jej prejaviť sa. Človek netrpí anorexiou vo vzťahu k jedlu, ale vo všetkých aspektoch svojho vlastného života.

    Boli chvíle, keď som si myslela, že sa mi srdce definitívne zastaví, ale nemohla som ignorovať tie hlasy, čo mi hovorili „nejedz“. Doteraz si ťažko vybavujem tie scény, keď som sa začala seba-poškodzovať, nedokážem pochopiť, ako niekto môže voči sebe cítiť toľko nenávisti...

    Vtedy sa objavila moja matka. Myslím si, že aj napriek všetkému, čo sa stalo, nikdy nepochopím, aké ťažké to muselo pre ňu byť . Ultimátum prišlo v aute, cestou z Fuengiroly, keď sme prichádzali do liečebného centra: „Hoci si už staršia, sudca ťa môže potrestať a požadovať prijatie do liečebného ústavu bez tvojho súhlasu. Buď to sa zmeníš alebo sa nebudem potichu prizerať na to, ako prichádzam o dcéru.“ Moju počiatočnú reakciu si asi viete predstaviť: malé dievčatko, ktorému zobrali hračku. Môj svet fantázie a kontrola nad životom sa rozpadali. Detinský vzdor ako vyšitý. V tej chvíli som ešte nechápala, prečo sa zjavil tak náhle, ak som predsa už pred tak dlhým časom opustila bojové pole. Teraz to vidím jasne: vtedy už nebol žiaden boj, porucha vyhrala na plnej čiare.

    Rozhodla som sa vyzbrojiť odvahou, začala som „strácať“ strach z určitých potravín. Nuž, v skutočnosti som ešte nestratila strach, len som sa ho pokúsila prekryť inými myšlienkami: „Moje telo to potrebuje“, „Keď trocha priberiem, budem krajšia...“ Ale vždy v rámci mojej komfortnej zóny, vždy sa snažiac jesť „zdravo“. Dôležité bolo, aby som jedla, neobmedzovala množstvo jedla a dodala telu živiny...

    A takto, pohrávajúc sa s jedlom, medzi brakovaním chladničky a s veľkou dávkou úzkosti sa mi podarilo pribrať jedenásť kíl za menej než dva mesiace. Inú možnosť som nemala. Buďto budem jesť alebo si zničím život. Buďto sa zmením alebo pocítim, ako sa mi život vymyká z rúk. „Moja budúcnosť je cennejšia než moja choroba“, myslela som si. Nikto neveril, že to dokážem, ale moja náročná povaha mi opäť raz nesmierne pomohla. Tento text píšem so štyridsiatimi ôsmimi kilami. V každom prípade, liečba nie je ani tak otázkou čísel, ani telesnej hmotnosti. Je to akoby si mal znečistenú ranu a prelepíš ju náplasťou bez toho, aby si si ju predtým vyčistil. Možno sa nakoniec vylieči, ale bude to trvať roky, kým prestane hnisať. Možno potrebuje práve tú spŕšku alkoholu, ktorá ťa bude bolieť a štípať až uvidíš všetkých svätých, ale len tak sa napokon dokáže vyliečiť až do hĺbky.

                                


    Vtedy sa zjavili moji noví najlepší priatelia: záchvaty pažravosti. Bolo to ako dostať sa z blata do kaluže: Zdravé stravovanie bol môj spôsob úniku, akým sa vyrovnať so svojimi pocitmi. To vyústilo do krajnej situácie. Viete, ako hlúpo sa cíti človek, ktorý je schopný zjesť desať jabĺk a tony paradajok denne? Napchať sa kávou, šalátom, žuvačkami a litrami čaju, aby mal plný žalúdok? Človek, čo sa cíti byť vinný za to, že zožral desať celozrnných suchárov?...Rozumom ťažko pochopiteľné, však?

   „Už nechcem nabrať viac kíl. Takto je mi dobre. Už som vyliečená, už sa necítim byť slabá ani unavená, tak ma nechajte na pokoji.“ Chcela som presvedčiť samu seba. Ale moja hlava vedela, že mám pred sebou ešte dlhú cestu. Vedela to vždy, keď som videla svoj odraz v okne autobusu a vyhŕkli mi slzy. Vždy, keď som si sadla a moja myseľ mi pridala tri veľkosti navyše. Vždy, keď som vošla do obchodu, pýtajúc si tamtie džínsy vo veľkosti M a predavačka neverila vlastným očiam a pozerala sa na mňa divným pohľadom. Tým istým, aký máte aj vy, keď čítate tento článok. Naisto.

    V súčasnosti bojujem zo všetkých síl, celým srdcom a celou svojou bytosťou. Otvorene som prijala realitu a podelila sa o ňu so svojím okolím. Som bojovná a odhodlaná. Viem, že to nie je nič ľahké, rýchle, ani bezbolestné, ale viem, že ak o tom budem hovoriť, ocením a identifikujem svoje emócie a prijmem podporu mojich najbližších, mám už viac ako polovicu cesty za sebou. Ešte stále občas počujem hlasy anorexie, avšak musela som sa len naučiť ignorovať ich. Je jasné, že bez pomoci profesionálov sa z toho všetkého nedostanem, ale viem aj to, čoho som schopná vďaka tomu, aký som urobila pokrok a tomu, čo som už sama dosiahla.

   Trpela som, plakala som, ale z každej nepriazne osudu som sa pozviechala. A tu som, stojím na nohách, bojujem, obklopená ľuďmi, ktorí veria mne a mojim schopnostiam. Musím sa priznať, že ten neustály boj nie je pre mňa vôbec jednoduchý; že občas som vyčerpaná a hovorím si „už ďalej nevládzem“, ale vždy je pri mne niekto, kto mi pripomenie, že to naozaj dokážem, že si zaslúžim žiť šťastný a spokojný život a kto mi dodá potrebnú silu do ďalšieho boja.

                                     


    Po toľkých mesiacoch nenávisti a ponižovania samej seba už dnes viac nemôžem. Chcem sa naučiť mať bezpodmienečne rada samu seba. Rešpektovať sa. Naučiť sa rozkazovať vlastnej mysli, tešiť sa z dobrého sebavedomia, cítiť sa uvoľnene, vedieť  sa oceniť aj napriek tomu, že to moje okolie nie vždy bude robiť tiež. Načúvať sama sebe, starať sa sama o seba a hýčkať sa. Chcem sa naučiť mať radosť zo života, z každého odtieňa, ktorý nám ponúka, každej jednej jeho chvíle. Znovu sa zamilovať do samej seba a do svojho okolia. Byť šťastná, žiarivá a šialená vrhnúť sa do každej skúsenosti a do každého okamihu. Dýchať. Všimnúť si pokoj. Prežiť pravé znovuzrodenie. Som si istá, že všetko to bolo vo mne vždy a to jediné, čo musím urobiť, je zbúrať mentálny múr svojej mysle, ktorý som si sama vybudovala...


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára